Dalej: Ramowy program pierwszego stopnia
W górę: Pierwszy stopień studiów
Wstecz: Założenia dotyczące programu studiów
Przyjęto podział okresu trwania studiów na II etapy: 3 lata -
pierwszy stopień (inżynierski), następnie 2 lata - drugi stopień
(magisterski).
Po 3 latach studiów student podejmie
decyzję: albo chce (przynajmniej na razie) zakończyć studia na poziomie
inżynierskim, albo kontynuuje je na poziomie magisterskim.
Poniżej przedstawiono ogólne omówienie proponowanego planu
studiów na pierwszym etapie.
Ogólnie biorąc, słuchacz wyższej uczelnni powinien zdobyć wiedzę ogólną
i specjalistyczną. W zakresie wiedzy ogólnej w proponowanym
programie studiów przyjęto rozwiązanie dwuwarstwowe.
Pierwszą warstwę
stanowi Wprowadzenie do informatyki. Przedmiot ten oprócz
przedstawienia całej dyscypliny powinien
pokazać, że jest to dziedzina wciąż żywa, która ma co
prawda wypracowane już niektóre, bardzo ważne z praktycznego punktu
widzenia, metody, ale nie wszystkie problemy jeszcze rozwiązano.
Trzeba też przekonać studenta, że
informatyka to nie tylko programowanie i wzbudzić w nim zainteresowanie
do studiowania podstaw informatyki. Należy również
przedstawić historię informatyki, pokazując nie tylko sukcesy, ale
także porażki, jakie miały miejsce przy opracowywaniu systemów
informatycznych. Przedmiot ten jest wspierany przez Narzędzia
informatyki, które powinny zaznajomić studenta z podstawowymi
narzędziami, takimi jak sieci komputerowe, arkusze kalkulacyjne,
programy redagujące teksty itp.
Drugą warstwę stanowi grupa przedmiotów obejmujących wszystkie jednostki
wiedzy wyspecyfikowane przez ACM/IEEE.
Liczba godzin wykładowych jest mniej więcej
zgodna z tym, co zaproponowano w raporcie opracowanym przez ACM i IEEE. Wyjątek
stanowią tutaj Bazy danych. W omawianym raporcie proponuje się
ok. 9 godzin wykładów. Doceniając popularność tej tematyki i jej
praktyczne znaczenie, zdecydowano się zwiększyć liczbę godzin poświęconych
na ten przedmiot.
Na pierwszym poziomie studiów przedmioty matematyczne występują jako
Matematyka I, Matematyka II, Metody numeryczne,
Badania operacyjne i Wprowadzenie do optymalizacji
kombinatorycznej w łącznym wymiarze 300 godz. Pozostałe
przedmioty teoretyczne będą nauczane na kursie
magisterskim, w powiązaniu z innymi przedmiotami, dla których będą
stanowiły podstawę. Nie oznacza to jednak, że studia na poziomie
inżynierskim zamienią się w
zbiór kursów programowania. Na przykład takie pojęcia, jak wyrażenia
regularne, czy też automat skończony, będą zaprezentowane studentowi
w ramach przedmiotu Języki formalne i kompilatory, który będzie
obejmował zagadnienia omawiane w starym programie w ramach 3 różnych
przedmiotów: Teoretycznych podstaw programowania, Teorii
Automatów i Translatorów. Omawiając metody
implementacji języków programowania, a w szczególności problemy analizy
leksykalnej, należy przedstawić wyrażenia regularne, koncepcję automatu
skończonego i generator analizatorów LEX.
Generator ten jest użytecznym narzędziem dostępnym
zarówno w środowisku systemu DOS, jak i UNIX, i dzięki temu stanowi
doskonałe (praktyczne) uzasadnienie dla wprowadzenia podstawowych pojęć z zakresu
teorii automatów skończonych. Podobnie jest z gramatykami
bezkontekstowymi i generatorem YACC. W nowym programie mamy zatem do
czynienia nie tyle z e l i m i n a c j ą przedmiotów teoretycznych,
co z i n t e g r a c j ą zagadnień teoretycznych i praktycznych.
W proponowanym programie studiów informatycznych zrezygnowano z
nauczania fizyki. Autorzy programu doszli bowiem do wniosku, że
pobieżne przedstawienie tego obszernego przedmiotu nie ma sensu, a
dokładne nie jest możliwe wobec ogromu wiedzy profesjonalnej, którą
winien posiąść nowoczesny informatyk. W programie znajduje się
natomiast elektronika.
Oprócz przedstawienia podstaw technologii CMOS i TTL oraz
zasad działania wzmacniacza i pamięci 1-bitowej, należy (na początku)
zapoznać studenta również z elementami teorii obwodów i podstawami
miernictwa (w proponowanym programie nie ma osobnego przedmiotu
poświęconego elektrotechnice czy teorii obwodów).
Inżynier informatyk musi mieć dobre przygotowanie językowe, zwłaszcza
jeśli chodzi o język angielski. Stąd też zaplanowano łącznie 240 godzin
kursu języka angielskiego.
Dobrze by było, gdyby kończąc studia inżynierskie, student zdał egzamin
i otrzymał First Certificate in English. Niestety, ograniczenia
czasowe, jak i ważność oraz rozległość problematyki zawodowej nie
pozwalają na wprowadzenie drugiego języka obcego w podobnym wymiarze.
Bardzo ważnym i wciąż niedocenianym elementem kształcenia jest praca
zespołowa. Aby przygotować studenta do pracy w zespole, w programie
studiów umieszczono przedmiot Projekt zespołowy. Kandydat na
inżyniera będzie pracował jako programista w zespole programistów
realizujących projekt pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego.
Efektem projektu zespołowego będzie praca dyplomowa inżynierska.
Istotną rolę w przygotowaniu do zespołowej realizacji
projektów odgrywają również Międzynarodowe Zawody w
Programowaniu Zespołowym, organizowane pod patronatem ACM. Od 1995
roku Politechnika Poznańska wraz z Oddziałem Wielkopolskim Polskiego
Towarzystwa Informatycznego w Poznaniu organizują eliminacje
uczelniane do tego konkursu; ich celem jest nie tylko wyłonienie
reprezentacji (ACM nie wymaga, aby reprezentacja uczelni była wyłoniona
w drodze konkursu), ale przede wszystkim propagowanie idei pracy zespołowej.
Ostatni semestr studiów inżynierskich jest w istocie cały obieralny.
Oprócz 3 przedmiotów do wyboru jest jeszcze wspomniany wcześniej
Projekt zespołowy i Zastosowania informatyki. Projekt
zespołowy ma charakter obieralny, gdyż to student decyduje, jaki
projekt będzie realizował. Również Zastosowania informatyki mają
charakter obieralny. Jest to de facto zbiór przedmiotów, jak
np. Informatyka w medycynie, Informatyka w bankowości itp.,
i student wybierze jeden z nich.
Przedmioty do wyboru mają umożliwić
studentowi wzbogacenie swojej sylwetki zawodowej zgodnie z własnymi
preferencjami.
Dalej: Ramowy program pierwszego stopnia
W górę: Pierwszy stopień studiów
Wstecz: Założenia dotyczące programu studiów