Dalej: Obieralność przedmiotów
W górę: Problematyka organizacji studiów informatycznych
Wstecz: Wprowadzenie
W sposobach kształcenia informatyków w szkołach wyższych można wyróżnić
dwa modele: amerykański i europejski. Model europejski charakteryzuje
się jednolitym programem studiów magisterskich trwających 4 lata
(Belgia, Holandia), 4,5 roku (Niemcy), 5 lat (Dania, Grecja,
Portugalia, Włochy), a nawet 6 lat (Hiszpania) [7]. W Grenoble
studia informatyczne trwają 3 lata, ale są poprzedzone kursami
przygotowawczymi z zakresu matematyki, fizyki i chemii, które trwają 2
lata [7]. Studia informatyczne na uniwersytecie w Helsinkach
[12] również mają jednolity charakter i trwają 5 lat (jest co
prawda podział na przedmioty undergraduate i graduate, ale
w raporcie mówi się tylko o studiach magisterskich i doktoranckich).
Model amerykański polega na wprowadzeniu stopnia bakałarza (ang.
bachelor). Studia są dwustopniowe. Pierwszy etap studiów kończy się
uzyskaniem stopnia bakałarza i jeśli student chce, może kontynuować
naukę na poziomie magisterskim (ang. master). Stopień bakałarza
uprawnia do wykonywania zawodu i jest uznawany przez organizacje zawodowe.
Na przykład na McGill University w Montrealu
ten I etap studiów trwa 7 semestrów i również obejmuje
studia na kierunku computer engineering [6]. Studia na
Imperial College w Londynie i University of Dublin są również
prowadzone w stylu amerykańskim; po 3 latach w Londynie, a po
4 w Dublinie student otrzymuje stopień bakałarza i po następnym
roku stopień magistra [7].
Na Węgrzech coraz bardziej popularny staje się model amerykański. Na
przykład na Uniwerytecie Attila József w Szeged wprowadzono studia
dwustopniowe
[5]. Pierwszy poziom trwa 3 lata, a drugi
wymaga następnych 2 lat studiów.
W Polsce mamy w zasadzie do czynienia z modelem europejskim, chociaż
zaczynają się pojawiać
propozycje studiów dwustopniowych. Na przykład
gotowy jest projekt dwustopniowych studiów informatycznych opracowany w
Instytucie Informatyki AGH [2]. Zgodnie z tym projektem studia
inżynierskie trwałyby 7 semestrów, a studia magisterskie kolejne 3
semestry. Semestr VII byłby przeznaczony na pisanie pracy inżynierskiej,
a semestr X służyłby przygotowaniu pracy magisterskiej.
Wydaje się, że studia dwustopniowe mają potencjalnie szereg zalet w
stosunku do studiów jednolitych. Oto niektóre z nich:
- Wielu studentów
niechętnie studiuje przedmioty teoretyczne. Wprowadzenie studiów
dwustopniowych umożliwia przeniesienie głębszych rozważań teoretycznych
na poziom magisterski, natomiast
na poziomie inżynierskim pozwala położyć większy nacisk na praktyczne
aspekty informatyki.
- Zdarza się, że np. ze względu na trudną sytuację rodzinną lub
finansową studentowi trudno jest ukończyć 5-letnie studia magisterskie.
Wprowadzenie studiów dwustopniowych z dyplomem inżyniera po 3
latach studiów może rozwiązać wiele tego typu problemów.
- Wprowadzenie tytułu zawodowego inżyniera i ujednolicenie
wymagań związanych z jego uzyskaniem umożliwia łatwiejszą wymianę
studentów między uczelniami.
- Oddzielenie kształcenia na poziomie inżynierskim od kształcenia
na poziomie magisterskim może przyczynić się do podniesienia poziomu
tych ostatnich. Studia magisterskie będą bowiem podejmować ci studenci,
którzy mają do nich motywację.
- Zdarza się, że studia informatyczne podejmują
osoby, które mają już ukończone inne studia. Decydują się
na studia informatyczne, gdyż przedmioty z zakresu informatyki, z
którymi zetknęli się w trakcie swoich studiów, zostawiły w nich pewien
niedosyt i chcieliby dokładniej poznać metody i narzędzia informatyki.
Jednakże dla wielu z nich studia informatyczne w systemie 5-letnim
są zbyt długie i zbyt teoretyczne. Wydaje się, że dla takich osób
studia na poziomie inżynierskim mogą być optymalnym rozwiązaniem.
Dalej: Obieralność przedmiotów
W górę: Problematyka organizacji studiów informatycznych
Wstecz: Wprowadzenie